Maputo & Tofo, Mosambik – Nye venner og nye eventyr

fra Pretoria i Sør -Afrika, det var omtrent en 11 timers busstur til hovedstaden Maputo i Mosambik. Vi ble fortalt før at hvis vi ikke hadde våre mozambikanske visum før vi nådde grensen, så ville bussen forlate uten oss. Bra vi hørte på den veiledningen fordi linjeoppslagene ved grensekrysset var enorme.

Etter litt bestikkelse (i form av $ 1 hver) kunne hele bussen bli stemplet på best borte. Vår første smak av bestikkelser og korrupsjon i dette landet … mer som kommer. Maputo var en god by, vår første virkelige “afrikanske” følelsessted. Vi fant en fantastiske backpackere å bo i, og det var fullpakket med andre reisende fra hele verden. Vi tilbrakte 3 netter i Maputo bare å henge med andre ryggsekkturister, gå i gatene og dra til de lokale markedene.

Den veldig lange linjen ved Mozambique -innvandringen, grenser til Sør -Afrika

En fantastisk kirke i Maputo, Mosambik
Sjekker ut noen av treskjæringene på et marked, Maputo, Mosambik

Vi forlot Maputo 19. august og satte kursen opp til strandlandsbyen Tofo. Vi hadde ikke sett en strand fordi Kabak i Tyrkia, så vi virkelig gledet oss til å slappe av og slappe av noen netter i nærheten av havet. Forkjølelsen min hadde forverret seg fordi Maputo så den 8 timers Chapa (liten buss) -turen var helvete for meg. Jeg svettet ut feber, hacket og hoster hele veien. Heldigvis møtte vi noen virkelig fantastiske mennesker på bussen som hjalp til med å gjøre det utholdelig. Det var 7 unge backpackere på turen, og vi snakket alle sammen, i separate grupper, hele veien. Det var to tyske jenter på baksiden av bussen ved navn Maria og Anna, som var på en måned på 1 måned i Mosambik. En søt, omgjengelig jente som heter Alice fra Luxembourg (ikke bekymre deg, vi hadde aldri hørt om det heller), en uvanlig israelsk som ingen var ganske sikre på, og en livlig, ultra positiv tysk karakter som heter Henry som vi raskt slo Det av med … til tross for at han sov i 6 av den 7 timers bussturen.

Mozambican unge gutter på bussturen fra Maputo til tofo

Når vi ankom Tofo, sjekket vi inn i vår funky strandhytte. Mens jeg sjekket inn den israelske tilsynelatende mistet tankene og begynte å rope på personalet på hotellet. Retningslinje en på reise er å slappe av, og denne mannen var utenfor rockeren hans. Hvis det var noen mulighet for at de 6 av oss knytter et vennskap med denne skumle lurkeren, ble det med en gang knust med hans spontane og uoppfordret for fiendtlighet.

Resten av oss lo i hovedsak av ham og ba om unnskyldning til det utrolig vennlige personalet etter det uventede angrepet. Vi grøftet den aggressive israelsk og satte kurs rett mot stranden. Å gå på sanden var som å gå tilbake i paradis og tilbake i en verden som minner om vår Asia -tur bare med en følbar afrikansk smak.

Så snart vi så stranden Henry og jeg løp i vannet og svømte i bølgene litt. Det [viste seg å være] den siste av energien min de neste dagene. Mens Dariee hang med de nye vennene våre, bodde jeg stort sett i hytta og kjempet mot feber og stygg halsinfeksjon. Etter 3 dager da jeg fremdeles var inn og ut av hetetokter, valgte jeg å ta en av selvmalariatestene vi kjøpte i Sør -Afrika, bare for å være trygge. Heldigvis var det negativt, og kulden begynte å avta dagen etter.

Fruktmarkedet i Tofo, Mosambik

Nyfanget kreps, Tofo, Mosambik
Den fantastiske stranden på Tofo, Mosambik

Kommer tilbake fra en svømmetur i bølgene, Tofo, Mosambik
Hele tiden vi var i Sør -Afrika hadde jeg hørt om den utrolige dykkingen i Tofo, så jeg hadde virkelig gledet meg til å dykke der. Det er et av få steder i verden der massive, 4 meter brede mantestråler kommer til å bli renset av annen fisk. Dessverre ble uken før vi ankom hele kystlinjen overveldet av en freak vintersesong storm, og så synligheten på dykk var ved siden av null. Hver gang vi så dykkere komme tilbake fra sjøen Henry og jeg ville løpe opp og spørre hvordan det var, og hver gang de ville fortelle oss at synligheten var dårlig, eller dykket ble kansellert. Jeg planla å prøve uansett, så jeg bestilte et dykk på samme dag som Dariece planla en havsafari med Alice til å snorkle med noen av de betydelige skapningene som hyppige havene i nærheten av Tofo. Dykket mitt den dagen ble kansellert, men Dariece gikk fortsatt på safari og var utrolig heldig. Hun fant pukkelhvaler og en pod med delfiner som kom best opp til båten og bobbet med det med hodet lenge nok til at Dariece hadde en samtale med en av dem.På vei tilbake til Shore siktet en hvalhai på grunne, festet på Krill og alle menneskene på båten hoppet inn og snorklet med den enorme 7 meter lange fisken.

Hvalhaier er den største fisken i verden som måler opptil 18 meter lange og veier inn ved forbløffende 13 tonn. Jeg tilbrakte en hel måned på Koh Tao Thailand dykking 26 dykk med å prøve å se en og Dariece fikk svømme med en før meg. Jeg ble overrasket over at hun til og med kom i vannet fordi hun skriker da vi snorklet med 2 fot lange gruppere, men hun gjorde det og hun elsket det. Selv om hun fremdeles kjeftet da den enorme haien satte rett mot henne og plutselig kom synlig i det skumle vannet! På båten møtte hun en stipendiat fra England ved navn Faye og ektefellen Oliver. Da hun kom tilbake til land fortalte de tre meg om turen, og jeg var utrolig sjalu, og jeg planla med en gang å gjøre en safari dagen etter med Henry. Den kvelden spiste vi et tålelig måltid på en funky lokal hull-i-vegg-restaurant kalt Black & White. Vi plukket på den kalde maten og pratet med et bord fullt av våre nye venner.

Oli passerer rundt deilig mat, tofo, mosambik

Neste morgen kl. Til slutt fant vi en skilpadde som bobbet på overflaten, og i det øyeblikket valgte alle dyrene å komme ut og si hei. Chauffeur fant et par båter som flyter rundt en betydelig skygge. Visst nok når vi kom nær, kunne vi se den betydelige hvalhaien! Mens vi gjorde oss klar, så vi også noen få delfiner som lekte i vannet rundt båtene.

Henry og jeg gikk raskt opp snorklingutstyret vårt, og vi var to av de første menneskene utenfor båten vår. Først søkte jeg spent etter denne mytiske skapningen som har klart å unndra meg de siste 2 årene, så ble plutselig skyggen større og det omfattende bildet av det fantastiske dyret kom til syne. Jeg svømte langs den, overfylt med andre snorklere, og dykker noen ganger ned noen meter under haien for å se undersiden hans.

Han var en ung mann som måler kanskje 6 eller 7 meter lang, og han var ikke sjenert i det hele tatt. Han holdt seg i nærheten av overflaten i nesten en halvtime, selv med dusin snorklere som trengte plassen hans. På et tidspunkt ga Henry meg tommelen opp under vann, og visste hvor lenge jeg hadde ventet på å se en hvalhai, og allerede så en selv på Filippinene, visste han følelsen jeg hadde. Jeg bodde i vannet med haien i noen minutter etter at alle andre hadde utmattet seg og gikk tilbake til båten. Den ene på en gang med haien som svømmer ved siden av meg er noe jeg aldri vil glemme, en virkelig fantastisk havopplevelse.

Nick & Henry Walking the Beach to the Dive Shop, Tofo, Mosambik

Så mange mennesker som hjelper til med å få båten i vannet, Tofo, Mosambik
Den kvelden delte Henry, Alice, Dariece og jeg en flaske rødvin på en høyde i utkanten av bukten. Vi snakket om Whale Shark -opplevelsene, tidligere reiser og hjemmelivet, mens Henry (en musikklærer) spilte oss et lydspor for å tropisk paradis på ukulele hans mens vi så solen satt over Palm Fringed Beach. Den kvelden ble det klart at Henry og Alice var i ferd med å bli våre nære venner og reisefølger i Mosambik.

Solnedgang på Tofo, Mosambik
Utsikt fra hytta vår på en sanddyne, Tofo, Mosambik

Liker du dette innlegget? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -tilknyttet og også et tilknyttet selskap for noen andre forhandlere. Dette innebærer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.